Doc Orozco: Com usar la televisió per a l'educació?
El poder de la televisió sobre totes les persones que la veuen, és il·limitat i ara en especial es fa més fort en disposar els nens d'espai de vacances del col·legi, el temps fred no convida a fer moltes activitats a l'aire lliure i els pares o avis que se'ls cuiden no poden invertir gaires vegades tot el temps en ells (Conciliació laboral pares). Cada dia els anuncis de la tele estan més estudiats, els enfoquen a cada públic a les franges horàries més adequades, l'esperit de consum regnan influeix en l'educació. És la invasió d'anuncis per a tots els gustos, a l'hora de l'esmorzar, entre dibuix i dibuix, mentre els nens esmorzen i veuen la programació infantil de la TV, ja van sortint anuncis suggerents per tal que la Carta als Reis estigui ben escrita i demanin la joguina més comercial (de fet els infants consideren que les joguines de la tele són millors tan sols pel fet de sortir per la pantalla quadrada) Els nens no entenen de crisi, potser la visquin a casa i el seu pare hagués treballat a la construcció i ara no troba de cap manera un lloc de treball... però els petits no entenen d'economia. El més interessant és intentar no utilitzar a la tele com el substitut d'un familiar o cangur que participi dels jocs dels més petits, que l'educació sigui la que nosaltres realment li aportem i no creguem que perquè el nen està veient dibuixos, aquests són sempre de contingut infantil, també cal tenir en compte que molts dels anuncis són bastant nocius i perillosos podent arribar a malmetre l'educació dels més petits per això és bo veure la televisió al costat d'ells perquè puguin saber llegir els continguts i fer-los també partícips d'un consum responsable. Les TIC poden desenvolupar un paper innovador en l'educació, ja que poden permetre noves finestres al sistema educatiu. I poden servir de nexe entre l'escola i el món exterior. Les TIC també permeten ampliar el ventall de continguts i mètodes educatius a les aules. Com usar la televisió per a l'educació? Tenint en compte que els nens neixen i creixen envoltats de tecnologia, i que els mitjans de comunicació tenen un poder molt fort com a modeladors de la personalitat, és necessari educar els petits que entenguin i comprenguin diferents aspectes relacionats amb aquestes noves tecnologies. L'educació audiovisual és imprescindible per combatre el poder que tenen els medis per mostrar la realitat que ells volen. És important que els nens siguin educats perquè puguin distingir entre la realitat de la TV i la realitat del carrer. Un altre dels objectius de l'educació audiovisual ha de ser el de capacitar els nens perquè siguin crítics i madurs davant d'allò que veuen. És cert que la comunicació audiovisual no ha trobat un lloc estable en els currículums dels alumnes (de fet no la trobat a la Família). Tanmateix és pot observar una recerca important de informació permanent per al professorat. Molt més marcada a les etapes de la secundaria. És per això, i ara em surt la vena de mare, que crec que l'acompanyament als nens de primària seria apropiat sobretot abans de les dates de Nadal. On és pogués treballar la lectura dels anuncis de joguines, que els nens puguin veure la diferència de ficció o realitat. Siguin crítics, i facin un consum responsable. a+a+: Article diari: El País 20/12/09
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada